CARA ATASI BADAN LESU DAN LETIH SUPAYA TAK LEMAU SEPANJANG HARI

Kebanyakkan dari kita ambil sambil lewa dengan masalah Letih, Lesu, Sakit kepala dan simptom-simptom kecil yang lain yang adakalanya singgah seketika ditubuh. Asbabnya kerana bukan kurang ubat tapi kurang zat, vitamin dan mineral didalam badan. 

Kekurangan zat dan vitamin adalah disebabkan tidak mengamalkan makanan seimbang, berzat dan dalam jumlah yang mencukupi untuk keperluan tubuh badan. Kekurangan zat dan vitamin yang berterusan boleh mengundang pelbagai penyakit merbahaya. 

PENYEBAB LESU DAN LETIH, MENGATASI LESU DAN LETIH, BADAN LEMAS, LESU DAN LETIH, CARA MENGATASI LESU DAN LETIH, UBAT BADAN LESU DAN LETIH,

Berikut adalah cadangan tambahan zat, supplemen dan vitamin yang perlu diambil setiap hari bersama dengan makanan harian.

1. Ambil Sekurang-kurangnya 2 Vitamin Anti-oksidan

Anti-oksidan mambantu meneutralkan radikal bebas yang boleh merosakkan sel tubuh, penyebab kepada penyakit kronik. Ambil Vitamin C (250-500mg) dan Vitamin E (200-400iu) setiap hari. Selain membantu mengawal radikal bebas Vitamin C dan E juga membantu melindungi dari penyakit jantung, kanser dan katarak.

2. Tambah Kalsium Setiap Hari


Ada juga diantara kita tidak konsisten minum susu setiap hari. Saya pun adakala tidak sempat minum susu, jadi saya ambil jalan terbaik dengan mengambil 4 biji ostematrik (tablet kalsium) setiap hari. Ostematrik mengandungi kalsium, magnesium, boron, fosforos,zinc, kuprum, manganes dan vitamin D

Pentingnya pengambilan Supplimen kalsium setiap hari adalah untuk memastikan tulang tidak mudah rapuh dan patah apabila umur semakin meningkat.

korang tau tak? yang kaum hawa seperti kitalah yang perlu memastikan bekalan kalsium cukup setiap hari terutamanya yang hamil dan menyusu anak sepenuhnya seperti saya.

Pengambilan untuk perempuan lebih baik dimulakan sebelum putus haid untuk memastikan bekalan kalsium cukup.

Nak Info lanjut tentang Ostematrik boleh baca diink ini :
OSTEMATRIK MAKANAN TERBAIK UNTUK TULANG

3. Ambil Folate 

Folate 400mg baik untuk ibu hamil dan mengurangkan risiko spina bifida dan kecacatan lain bagi bayi dalam kandungan. Folate juga penting melindungi kepada kanser pangkal rahim, kanser colorectal, paru-paru dan penyakit jantung.

4. Umur Tua dan Kurang Makanan Seimbang

Kebanyakan orang berumur kurang memberi perhatian dan mengamalkan makanan seimbang. Disebabkan faktor ini amat digalakkan mengambil vitamin dan supplemen. Apabila umur semakin meningkat kadar resapan nutrien dan kecekapan memproses nutrien kurang menjadi cekap jika dibandingkan dengan badan orang muda. 

Sebaiknya bagi yang berumur disarankan mengambil vitamin seperti Vitamin C, D, B6, B12 dan folate. Biasanya kekurangan vitamin2 ini sangat ketara di dalam apabila umur semakin meningkat. 

Ini juga termasuk mineral seperti Zink, Magnesium dan Kalsium. Faktor kekurangan ini boleh mengundang pelbagai masalah kesihatan. Jika makcik dan pakcik2 tercari-cari supplimen yang lengkap semuanya ada disini...

5. Lain-lain Kumpulan Yang Perlu Mengambil Makanan Tambahan Zat Dan Vitamin


  • Perempuan yang masih datang haid perlukan zat besi tambahan
  • Vegetarian perlu menambah Vitamin B12
  • Individu yang mengamalkan diet atau kurang makan makanan seimbang digalakkan mengambil tambahan vitamin dan mineral.
  • Kanak-kanak yang kurang mengambil sayur mayur dan pemakanan yang seimbang.

Anda mahu sihat dan kekal bertenaga tanpa ada masalah letih dan lesu yang melampau..Hubungi saya segera ^_^

Nur 012-5763744
id : 908782

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...