PENGALAMAN BERSALIN, CAESAR VS NORMAL???

Bila ditanya persoalan tentang kaedah bersalin, sudah tentu majoriti ibu2 memilih bersalin secara normal, namun xkurang juga yang memilih secara caesar atau pembedahan? Apa pun pilihan anda, kita tetap dgn tujuan yang sama, nak cepat sembuh, sehat dan kembali seperti biasa menjalani kehidupan dengan insan2 yang tersayang disamping kita,ye dokk??

So, untuk entry kali nie saya nak share pengalaman saya bersalin secara caecar dan juga normal, kedua2 nya telah saya tempuhi, Subhannallah..sebuah pengalaman yang berbeza, xdapt digambarkan dan tidak dapat diucapkan dengan kata2..Senang kata, sape yang tempuh baru dia rasa sendiri..hehe..

Pengalaman pertama melahirkan anak secara caesar, duedate 19 Ogos 2011…

15 ogos 2011

7.30 am-Pergi kerja seperti biasa (saya x amek cuti awal pun sebab rasa mampu bawak lagi perut 9 bulanku..hek2)

8.00 am- dah rasa lain macam, pegi toilet tgk dah ada darah sikit (jalan blk pej n buat relax sambal sembang2 tanya kwn yg berpengalaman). “Eh, kalo mcm tu hg dah kena p hospital”………dengar je kawan ckp cm terus la bedesuppp balik umah, time tu mmg xde rasa apa2 lagi (org ckp turun darah mmg xsakit tpi tunggu la nanti..huhu)…Sampai umah kemas sikit2 barang yang masih bersisa (Nampak sangat rajin..pem###s xkemas brg baby)

10.30 am – En Suami antar g spital untuk serah diri..huhu..takotnyaaa…register apa yang patut, pas tu doc cek, baru bukak 1cm…mcm biasa la, kena admit..

4.00 pm – dah stat sakit setengah jam skali,…

17 Ogos 2014

10 am – sakit makin kerap tapi 20min skali,..rasa xtahan…

1.00 pm – Suami dan mak datang melawat, mak buat air selusuh, sebab sakit dah makin kerap…
Lepas magrib saya mula berjalan didalam wad, ntuk galakkan bukaan….(sedih tgk kawan2 seangkatan semuanya dah selamat bersalin)

10 pm – sakit makin kerap 10 min skali…..mintak nurse buat ve “erm, dah 3cm, dah boleh masuk labour room…makan apa yang patut dulu,nnti xde tenaga”..dlm hati…omakk aiii…hope dipermudahkan segalanya….kebetulan time tu lr memang penuh, so sempat la call en suami dlu inform…

10.30 pm- bertolak ke lr…..bermula lah era perjuangan…..doc pecah kan air ketuban

12 am- mintak epidural,sbb suda tidak tahan maaa menahan sakit (zikir dan terus zikir) ….progress bukaan masih xmenunjukan tanda2 ke arah kecermelangan, hanya 4 cm…..sakit tuhan saja yg tau….bila disuntik, lega sekejap contraction yang melanda….dapat rehat sekejap pun jadi la….
Doc checkup 2-3jam sekali,,,,

18 Ogos 2011

7.00 am – doc cek…5cm…anak pun dah berak dalam perut, so apalagi emergency operation la jawabnya..Allah, bayangkan hampir 10jam dalam lr bertarung dengan contraction…suhanallah..saya terima dengan redha..

9.00am – alhmdulillah saya selamat menjalani operation, dan melahirkan puteri pertama kami seberat 3.16kg

Pengalaman kedua melahirkan secara normal- duedate 5 ogos 2014

29 Julai 2014 (raya ke 2)

Sempat lagi beraya rumah kawan2, makan lemang ketupat,..beraya sakan sampai ke malam…huahua,,sebelum bersalin makan puas2..kang dah start berpantang meleleh pulak air liur tgk juadah yang best2

30 Julai 2014

12am - blk dari beraya..mandi, solat dan nak tidur, tapi rasa lain mcm je…masuk toilet, tgk dah turun darah…mcm biasa la,mmg xsakit…..tidur mcm biasa(tapi tido2 ayam)

2 am – sakit makin menjadi, tapi boleh tahan n tido2 ayam lagi

6am – rasa sakit 20 min sekali, terus kejut en suami…bersiap2 mandi, solat….

6.30am – gerak ke hospital taiping….

7.00 am – check up bukak 3cm..subhanallah, Alhamdulillah…(robbiyassir walatuassir…..)

9.30 am- admit ward….baru duduk sekejap je dah rasa 5min skali sakit,,,wahhh,,tarrakk tahan, ..panggil nurse cek,,,”dah 5cm dik, kena masuk lr dah nie”

10.15 am – masuk lr….(refresh blk, doc bagi tempoh 6 jam sahaja, if lebih n poor progress...alamatnya..caesar jugak)
Progress dari 5cm……
7cm makin kuat sakit (mintak ubat tahan sakit mmg xdapat la dik non-nanti kang hang malas teran pulak..haha)…doc pakar pantau sbb ada history for ceaser....9cm (dah tahap gaban dah sakit, tuhan maha mengetahui)…10cm….then pushhhhhhhh!!!!!

4.20 pm – saya selamat melahirkan putera sulung 3.62kg, merangkap anak kedua kami…Alhamdulillah sewaktu melahirkan sya dikelilingi oleh 3 orang doctor dan sorang midwife yg banyak memberi moral support, Syukur!!..

Sememangnya bukan juga mudah untuk bersalin biasa namun bagi saya penjagaan nya lebih mudah berbanding bersalin secara pembedahan. Memandang ini kelahiran yang ke 2 namun saya rasakan seperti melahirkan anak yang sulung, sbb..sya tidak pandai meneran tambahan pula anak saya juga besar(waktu tu dah giveup) namun dengan kuasa Allah swt dengan 4 x meneran saya Berjaya juga bersalin secara normal.

Doa Mudah Bersalin

Antara doa2 yang saya amalkan sepanjang hamil (hasil perkongsian dgn ibu saya, terima kaseh Mak…Terima Kaseh Allah)

DOA MUDAH BERSALIN
Kedua-dua doa ini sangat bagus diamalkan sejak diawal kehamilan hingga selamat melahirkan, Insya Allah...semoga dipermudahkan...Selamat beramal..


Nur Bahirah | Wassap/Call : 012-5763744
Shaklee Independent Distributor [ ID No : 908782]
Fb : Nur Bahirah Abdullah | fanpage : Butik Vitamin Semulajadi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...