7 PERBEZAAN ANTARA UBAT DAN VITAMIN YANG ORANG SALAH ANGGAP

Assalamualaikum..

Rata2 dari kita beranggapan yang Ubat adalah Vitamin (supliment), Vitamin adalah Ubat. Sebenarnya Ubat adalah Ubat, manakala vitamin adalah Vitamin. Kedua2nya mempunyai ciri yang berbeza, maksud yang berbeza, bahan2 yang berbeza dan kesannya juga berbeza


Ubat
Ubat adalah bahan kimia atau dadah yang diambil untuk mengurangkan simptom atau mengubat sakit.

Vitamin
Bahan Organik yang sangat diperlukan oleh badan dalam jumlah yang kecil. Vitamin diperlukan untuk pertumbuhan yang normal, perngawalan kesihatan dan pencegahan penyakit.

Tips : Vitamin ada 2 jenis 

1. Vitamin Semulajadi (terdiri dari bahan2 asli tanpa diolah secara kimia)
2. Vitamin Sintetik (hampir menyerupai vitamin semulajadi tetapi ianya terdiri dari bahan tiruan yang ditambah dengan bahan kimia supaya kesannya lebih cepat) Ini lebih merbahaya!!!

Korang tau tak??
Mengambil makanan tambahan yang salah adalah lebih buruk daripada tidak mengambil apa2 makanan tambahan

Jadi bijak lah memilih ye..

Okeh seterusnya jom kita faham apa perbezaan yang ketara diantara Ubat dengan Vitamin



Tindakan/keberkesanan

Ubat bertindak hanya untuk melegakan/meredakan simptom dan ia hanya bersifat sementara sahaja, misalnya ubat A hanyalah untuk simptom tertentu saja, manakala ubat A dan B tidak boleh dimakan sekali dalam satu2 masa. Takut2 ia akan menganggu tindak balas antara satu sama lain

berbeza dengan.....

Vitamin bertindak lebih baik dan sedia membantu antara satu sama lain (ibarat rantai). Sebagai contoh Multivitamin digalakkan dimakan bersama2 dengan Vitamin C, ia akan membantu kadar penyerapan Zat besi lebih baik didalam tubuh.

Kepentingan 

Ubat tidak menyumbang apa2 bahan berkhasiat untuk tubuh, malah ianya sangat ganjil untuk diteima tubuh kerana ianya bukanlah sebahagian daripada tisu-tisu badan.

manakala.....

Kekurangan Vitamin boleh menyebabkan kelemahan fungsi Organ, ini kerana vitamin mengandungi bahan2 berkhasiat yang diperlukan oleh sel2 untuk pembentukan tisu, seterusnya organ dan sistem yang sihat.

Kesan Sampingan

Sudah tentu Ubat memberi kesan sampingan kepada si penggunanya. Apa yang lebih menakutkan, kebanyakkan ubat apabila diambil secara kerap ia akan kekal dalam badan. Contohnya pengambilan aspirin. Secara tidak lansung akan memberi kesan seperti :

Gangguan dalam perut, gangguan mental, loya, gangguan penglihatan, telinga berdengung, gangguan penghadaman dan akhirnya membawa kepada kematian.

berbeza dengan....

Pengambilan vitamin tidak mendatangkan kesan sampingan, sekiranya digunakan secara berlebihan terdapat gangguan yang hanya bersifat sementara sahaja. Oleh itu badan membina sistem enzim untuk menghadapi bahan berkhasiat, jadi ianya bersedia menghadapi kelebihan.

Ada juga jika berlebihan ia akan disingkirkan secara semulajadi melalui perkumuhan dan sebagainya.


Rawat

Ubat hanya merawat tanda-tanda sakit dan bukannya merawat punca dan simboliknya ubat hanya menutup kesakitan sebaliknya tidak memulihkan

manakala Vitamin membantu merawat  punca penyakit. Pengambilannya yang konsisten mampu menampung dan memenuhi lompong2 kekurangan zat dan mineral dalam tubuh

Kesan

Sekiranya ubat diambil secara berlebihan tanpa pengawasan boleh membawa maut. 

manakala...

Tiada kajian atau fakta tentang bahayanya pengambilan vitamin secara berlebihan

Tindakbalas

Ubat bertindak lebih cepat iaitu dalam beberapa minit atau jam sahaja. Lebih memburukkan keadaan lagi pengambilan ubat secara berterusan boleh menghasilkan penyakit

manakala vitamin bertindak beransur2 (perlahan-lahan) dalam jangka masa panjang. Ia biasanya mengambil masa berbulan2 untuk mencapai keberkesanan dan kejayaan. Apa yang lebih utama vitamin memelihara badan dari penyakit, membantu menguatkan sel2 dari serangan kuman, bakteria, virus dan lain2.

Suatu masa dahulu kawan2 saya ini juga menggunakan ubat tapi sekarang semuanya sudah bertukar!










"Prevention is Better Then Cure"

Oleh itu buat pilihan yang tepat untuk diri anda, agar anda tidak menyesal dikemudian hari. Mahukan Ubat atau Vitamin??


Masih ragu2 atau mahu bersembang2 dengan saya boleh call/whatapp saya di

012-5763744
id : 908782

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...