SAY NO TO GEGATA DENGAN VITAMIN SELAMAT DAN SEMULAJADI

Say no to gegata
Gegata sangatlah gatal..Garu!!..garu!!
Anda pernah mengalami Gegata? Sekiranya ada pernah mengalami anda tahu bagaimana rasa gatal yang teramat sangat yang mampu anda menggaru sehingga anda  tak sedar yang kulit anda sudah berdarah. Teringat sewaktu berada part 1 di Uitm dulu, saya juga pernah mengalami masalah Gegata ini juga. Saya sendiri pun tidak tahu punca saya terkena gegata. Mungkin dari air yang kotor, sebab kami baru saja ditempatkan dibangunan baru. Yang peliknya orang lain ok je. Saya sorang je yang mengalaminya. Tuhan saja yang tahu bertapa gatalnya badan saya apabila kelas di lab (sebab air-cond) dan waktu tu la paling sedap menggaru..haha..yang paling best bila garu satu tempat, then garu tempat yang lain (jadi lagi gegata). Pendek kata bercorak-corak la badan saya dengan Gegata. Alhamdulillah kini saya sudah pulih sepenuhnya dari gegata, tapi parut2 bekas garu tu yang tak cantik. Tapi saya cuba rawat dengan krim parut.

Jom kita terjah apa itu gegata??
Gegata adalah gatal-gatal pada kulit yang disebabkan oleh makanan, alahan dan sebagainya. Kulit akan menjadi kemerah-merahan dan bengkak. Dalam erti kata lain kulit yang kemerah-merahan tadi menebal.

Menurut Dr Hassan Basri dalam istilah perubatan keadaan ini dipanggil Urticaria. Pada asasnya ia boleh dibahagikan sebagai akut dan kronik

Akut = kurang dari 6 minggu
Kronik = minimum 6 minggu dan ke atas

Penyakit Gegata berpunca dari alahan atau bukan alahan seperti :
= Ubat
= Makanan
= Sentuhan kepada allergen
= Sengatan
= Bisa binatang
= Jangkitan 
= Sejuk
= Tekanan pada bahagian badan
= Cahaya matahari

Punca gegata juga adalah disebabkan oleh suatu bahan yang dihasilkan oleh badan kita yang lebih dikenali sebagai histamine. Histamine ini menyebabkan salur darah mengembang dan pembengkakan tisu disekeliling tempat tersebut dan menyebabkan kegatalan.

Simptom-simptom gegata
= Gatal pada kulit dan kadang-kadang sakit
= Kulit membengkak atau menebal apabila digaru
= Bengkak akan surut 24jam tetapi akan berulang dan berpindah pada bahagian badan yang lain apabila digaru
= Kulit membengkak, merah, pelbagai saiz dan bentuk

Kaedah rawatan 
Kalau dulu saya terkena gegata saya akan ambil Piriton atau Zyrtec (mmg mujarab dan makan seafood anytime xkesah (hanya 3 hari bertahan then kena repeat makan balik), tapi yang xbest nya bila telan ubat tu kompom mengantuk dlam kelas, so fokus ilang trus..huhu..sbb sebelum nie xkenai dgn vitamin shaklee lg..hehe). 

Jadi saya sarankan kepada yang selalu terkena gegata ini bolehlah mencuba vitamin Shaklee yang sudah tentu selamat, berkesan dan dijamin xmengantuk selepas mengambilnya. Bukan apa takut mengganggu konsentrasi anda kan..kan.. :)

Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit

Hanya mereka yang mampu memberi cadangan cara pemakanan yang betul, dos yang sesuai dan waktu terbaik untuk menelan setiap vitamin yang anda beli.


Hubungi Saya untuk dapatkan tempahan dan pembelian produk Shaklee dan konsultasi yang terbaik dan percuma pada bila-bila masa.

Nur Bahirah | Hp : 012-5763744
Shaklee Independent Distributor [ ID No : 908782]
Fb : Nur Bahirah Abdullah | fanpage : Butik Vitamin Semulajadi






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...